Läxhjälpen allt viktigare när annat lockar elever i Hjulsta
Einar Mattsson äger ett stort bostadsbestånd i Hjulsta på Järvafältet och sponsrar idag 30 platser hos Läxhjälpen på Hjulsta grundskola. Den familjeägda fastighetskoncernen vet att en bra skola är viktig för ett bostadsområdes attraktivitet. Läxhjälparna på Läxhjälpen blir en naturlig en brygga mellan samhället och skolan. Fler betydelsefulla vuxna personer i elevernas närhet blir också goda förebilder.
Kollage: Foton från Läxhjälpen
Philip Jörestig, koordinator för Läxhjälpen i Järva, som själv varit läxhjälpare på Hjulsta grundskola och bott nära Järva, kan inte nog bekräfta hur viktigt denna möjlighet till extra hjälp utanför skolan är idag.
– Familjerna i Järvaområdet är ofta trångbodda och har ofta inte heller den ekonomiska möjligheten att betala för individuellt studiestöd hemma. Läxhjälpen stöttar via företag som Einar Mattsson ett antal elever varje termin som inte har godkända betyg, så att de ska få godkänt. Så att de blir behöriga att kunna söka in på gymnasiet.
Vad vill Läxhjälpen åstadkomma?
– Vi på Läxhjälpen vill göra verklig skillnad för eleven. Kunskap driver samhällen framåt. Vi formar framtidens medborgare här. Som läxhjälpare blir du alldeles varm i hjärtat när du ser att eleven tagit till sig, tagit ansvar och förstått något som tidigare var svårt och utmanande. Den stoltheten du ser då är inte bara ett erkännande för eleven, utan också en oslagbar belöning för läxhjälparen, berättar Philip.
Utmaningar som påverkat resultaten
För Läxhjälpen i Hjulsta har det inte bara gått på räls. Trots studieavtal med eleverna om närvaro och förberedelse inför varje studiepass, så har närvaron stundtals varit svag, som exempelvis under Ramadan. Ungdomarna slits mellan skola, fritidsaktiviteter, familj och vintertid finns även rädslan att gå hem i mörkret. En annan bidragande faktor är att busskorten endast gäller fram till klockan 18.00, och eleverna behöver då lämna studiepasset tidigare.
Läxhjälparna fortbildas i förtroendeskapande
Utöver att lära ut studieteknik, planering och ren kunskapsinhämtning är relationsbygget med eleven en viktig framgångsfaktor. Hur ska eleven kunna relatera till läxläsaren? Läxhjälparen prata även om annat än skolan, visar intresse för eleven och ser till att det finns ett ömsesidigt utbyte av tankar och idéer.
Kunskaperna och insatserna från Läxhjälpen mäts
I början görs en nollmätning av elevens kunskapsnivå, för att kunna anpassa stödet efter varje individs behov. Sedan bestäms vilket eller vilka ämnen där behovet av insatser är störst. Läxläsare rekryteras från högskolor och universitet utifrån elevernas ämnesbehov. Behöver en skola särskilt stöd i matematik och historia, så rekryteras läxhjälpare med just den studieinriktningen.
– Det är viktigare än någonsin med Läxhjälpen. Eleven får en möjlighet att göra ett aktivt val för att kunna skapa en framtid via gymnasiestudier, avslutar Philip Jörestig