Nyheter / 2024 / Einar Mattssons årsberättelse- och hållbarhetsredovisning vinner silver i Publishingpriset
2024-11-15

Einar Mattssons årsberättelse- och hållbarhetsredovisning vinner silver i Publishingpriset

Förra veckan på Publishing-galan tog designbyrån Edit & björnen och copybyrån Brand Mission emot silverstatyetten i klassen ”Årsredovisningar och rapporter kommersiella företag” med Einar Mattssons årsberättelse och hållbarhetsredovisning ”2023 – Året då vi gick mot strömmen”. Det är fjärde året i rad som Einar Mattssons årsberättelse belönas med pris på galan.

Publishingpriset i silver 2024 för årsberättelse- och hållbarhetsredovisningen "2023 – Året då vi gick mot strömmen"  

De senaste fyra åren har samma team vunnit två guldplaketter och två silver i Publishingsprisets klass för tryckta årsrapporter. Den sammanställda poängbedömningen i år blev 92 poäng av 100 möjliga, där guldvinnare hade 94 poäng. Det som bedöms är design, text, TREP (tryck, repro, efterbehandling och pappersval) och det visuella. 

Einar Mattssons kommunikationschef Ewelina Holm kommenterar: 
– Vi har fått många positiva reaktioner från läsarna. Vi vågade knappt tro att den skulle prisas igen eftersom vi även tidigare år vunnit med det här konceptet. All cred till Edit & Björnen, Brand Mission och vår projektledare Katarina Lorenz. 

– Att återigen få ta emot pris tillsammans med Einar Mattsson känns fantastiskt. I synnerhet med tanke på att vi denna gång gjorde en ganska omfattande omarbetning av det hittills så framgångsrika designkonceptet. För oss visar priset hur otroligt viktigt det är att jobba nära uppdragsgivaren och våga ta nya steg. Jag vill rikta ett stort tack till vår uppdragsgivare och medkreatör, Einar Mattssons underbara projektledare Katarina Lorenz, säger Johanna Nordung-Omnell, designer på Edit & björnen

– Den här gången gjorde vi årsberättelsen mer lik ett magasin, utan att för den skull ändra på den grundläggande idén; att från första sidan till sista berätta om Einar Mattssons år på ett sammanhållet, nyfiket och engagerande sätt. Vi är både stolta och glada över att tävlingsjuryn uppskattade resultatet av vårt fina samarbete med Einar Mattsson, avslutar Tomas Långdahl, copywriter på Brand Mission
 
I år var Åke Gunnarsson/VUE fotograf. Agneta Eriksson gjorde prepress/tryckoriginalet.  
 
Årsberättelsen trycks i 2000 exemplar på Bywind-tryckeriet som klarar av den avancerade tryckteknik som produkten kräver. Tidigare år har Einar Mattssons årsberättelse- och hållbarhetsredovisning även nominerats till Svenska designpriset.

Felanmälan
Fråga oss