Einar Mattssons årsberättelse och hållbarhetsredovisning fick Publishingprisets silver
Igår tog designbyrån Edit & björnen och copybyrån Brand Mission emot silverstatyetten i klassen ”Print - Års- och verksamhetsberättelser” med Einar Mattssons årsberättelse och hållbarhetsredovisning ”2022 – Året då engagemang och framtidstro blev viktigare än någonsin”.
De senaste två åren har samma team vunnit guldplaketten och fått full pott i poängbedömningen. I år blev det ännu en pallplats för tredje året i rad. Den sammanställda poängbedömningen i år blev 91 av 100 möjliga.
Einar Mattssons kommunikationschef Ewelina Holm kommenterar:
– Vi har bara fått positiva reaktioner från läsarna och det är roligt att även juryn såg så positivt på vår årsberättelse och hållbarhetsredovisning. Vågade knappt tro att den skulle prisas igen eftersom vi även tidigare år vunnit med det här konceptet. All cred till Edit & Björnen, Brand Mission och vår projektledare Katarina Lorenz.
– Vi är så stolta över att för tredje året i rad få äntra prispallen tillsammans med vår fantastiska uppdragsgivare och projektledare på Einar Mattsson. Det bevisar återigen att grunden för kreativitet och kvalitet kommer ur nära och långsiktigt samarbete, säger Johanna Nordung-Omnell, designer på Edit & björnen.
– Priset visar också att storytelling via bilder, illustrationer och texter som är väl förankrade i varumärket är rätt väg framåt. Det sporrar oss att fortsätta utveckla kommunikationen, avslutar Tomas Långdahl, copywriter på Brand Mission.
John Sandlund var fotograf.
Årsberättelsen trycks i 2000 exemplar på Bywind-tryckeriet som klarar av den avancerade tryckteknik som denna produkt kräver.
Tidigare år har Einar Mattssons årsberättelse- och hållbarhetsredovisning även nominerats till Svenska designpriset.