Fastighetsteknikerna Thomas och Jörgen är bäst i test
Kollegorna Thomas Thyrsson och Jörgen Magnusson ansvarar sedan drygt 20 år för att ta hand om skötseln av Brandkontorets 19 fastigheter i Stockholm. Deras kunskap om husen och proaktiva förhållningssätt ger nöjda hyresgäster.
Fastighetsteknikerna Jörgen Magnusson och Thomas Thyrsson utanför en av de fastigheter som Einar Mattsson förvaltar åt Brandkontoret.
Thomas och Jörgen startar sin arbetsdag klockan 6.45 i någon av fastigheterna på Kungsholmen, Norrmalm, Östermalm, Gärdet eller Gamla stan. De åtgärdar droppande kranar, kontrollerar värmen i lägenheter och rycker ut om det blivit stopp handfatet. Funktionerna i övriga huset ska också fungera. De ser till att maskinerna i tvättstugorna snurrar och går, kontrollerar att soporna är tömda, och att det inte stå saker i utrymningsvägarna.
Och allt detta är de onekligen bra på! I AktivBo:s hyresgästenkät gav hyresgästerna i Brandkontorets fastigheter Sveriges bästa betyg till allmänna utrymmen. Men på frågan om vad de gör rätt – är Thomas och Jörgen blygsamma.
— Vi vet faktiskt inte. Vi gör bara det vi ska. Men det är en bra grundnivå i husen och vi får väldigt få felanmälningar på allmänna utrymmen, säger Thomas.
— Vi besöker varje hus minst en gång i veckan och om vi ser att en lampa är trasig eller om det är något annat som behöver ordnas så fixar vi det självklart på en gång. Så kanske bidrar det till att hyresgästerna är nöjda, fyller Jörgen i.
Fastighetstekniker Jörgen Magnusson ser till att allt fungerar som det ska i tvättstugan.
Har lärt känna både husen och människorna
Sedan 2017 förvaltar Einar Mattsson Brandkontorets fastigheter och både Thomas och Jörgen ingår sedan dess i driftgruppen med totalt 80 fastighetstekniker, drifttekniker och specialister på utemiljö.
— Det ger bra stöd. Nu är det bara att ringa till en kollega om vi behöver något, och det finns bra rutiner för inköp och leverantörer, berättar Thomas.
Utanför huset stannar hyresgästerna och pratar, ställer frågor om planteringarna och hur man gör om man behöver anmäla ett fel i lägenheten. Efter drygt 20 år har Thomas och Jörgen lärt känna både husen och hyresgästerna.
— Det bästa med det här jobbet är att det är varierat och att vi träffar trevliga hyresgäster, säger Jörgen.
— Det är också roligt att lösa problem. Allt är inte självklart och då krävs det erfarenhet, fantasi och en smula envishet, säger Thomas och skrattar.
Fastighetstekniker Thomas Thyrsson kontrollerar fastighetens portar och lås.
Fakta om enkätundersökningen
Vartannat år får hyresgästerna i Brandkontorets fastigheter tycka till om boendet och den service de får av Einar Mattsson som förvaltar huset de bor i.
I senaste mätningen fick allmänna utrymmen bästa resultatet i Sverige med 93,6% nöjda hyresgäster. Allmänna utrymmen innehåller frågor kopplade till de gemensamma ytorna i fastigheten och hyresgästerna tar ställning till vad de tycker om underhåll, utformning och trivsel i entré och trapphus, möjligheter att boka tvättider och utrustningen som finns i tvättstugan.
Serviceindex var 84,6% jämfört med ett branschmedel 81,7%. 86% angav att de kan tänka sig att rekommendera Einar Mattsson som förvaltare.