"Einar Mattssons omtänksamhet om både kunder och medarbetare sticker ut" — fredagsporträttet med Lisa Bruce
I dagens fredagsporträtt får du läsa om Lisa Bruce, chef för Servicecenter på Einar Mattsson. Tillsammans med sitt team är Lisa ansiktet utåt mot våra kunder oavsett om du ringer, mejlar eller besöker våra kontor. Hon har gedigen erfarenhet från fastighetsbranschen, har stora ambitioner att utveckla sitt ledarskap, är en stor sportnörd och trivs bäst på landstället på Muskö.
När kom du till Einar Mattsson och vad fick dig att söka dig till oss?
– I juni 2019 började jag här. En vän till mig jobbar på förvaltningen och tipsade om att den här tjänsten var ledig. Jag hade hört mycket gott om Einar Mattsson, tyckte det var läge i min karriär att byta jobb och sökte jobbet.
Vad visste du om EM innan? Du har jobbat i fastighetsbranschen länge.
– Att det var ett familjeägt företag och en arbetsgivare som sticker ut med sin omtänksamhet om både kunder och medarbetare.
Vad har du för annan yrkeserfarenhet?
– Jag kommer ursprungligen från HSB, där jag arbetade både inom medlemsservice, lägenhetsadministration och kundservice. Därjobbade jag både som teamledare, utbildningsansvarig och som projektdeltagare i det stora systembytet innan jag ville utveckla ledarskapet vidare. Gick vidare till dåvarande Veolia som kundservicechef och hann även med en vända i fastighetsdriften på Danderyds sjukhus innan jag landade här i Einar Mattsson-koncernen.
Vad var det som gjorde att du ville till fastighetsbranschen, och vad har gjort att du har stannat kvar?
– Egentligen var det en slump. Jag, liksom många andra, fick extrajobb på min pappas jobb under gymnasietiden, på HSB Bank. Där odlade jag tillräckligt med kontakter för att de skulle minnas mig när jag några år senare sökte en utannonserad tjänst på HSB.
Jag har stannat i fastighetsbranschen av många anledningar, men framförallt gillar jag mixen av människor som finns och behövs. Både ”kontorsnissar” och tekniker och allt däremellan. Ofta upplever jag att det är högt i tak och en avslappnad och prestigelös stämning som jag inte tror finns i alla branscher.
Vad är det bästa med att jobba på Einar Mattsson?
– Människorna här, helt klart. När jag började var det någon som sa att det inte är något konstigt om man sätter sig bredvid precis vem som helst i matsalen, och lite så är det. Här är du välkommen.
Jobbet
Vilka yrkesframgångar är du gladast över här på Einar Mattsson?
–Oj, svår fråga. Jag har ju inte varit så länge på Einar Mattsson ännu men jag tycker att varje framgång är värd att vara stolt över.I min roll handlar mycket om att finnas där för mina medarbetare, speciellt det senaste året. Så jag måste nog säga att jag blir som mest stolt när jag får höra om något extra bra mina medarbetare gjort.
Vad är det för typ av person som passar bäst i ett serviceyrke? Vilka egenskaper underlättar att du kommer att bli framgångsrik?
– Du behöver ha ett visst mått av empati samt en vilja att andra ska ha det bra. Det är dock en fin linje för du behöver också kunna distansera dig när du måste leverera svar som inte är det mottagaren vill höra. Du behöver samtidigt ha en fingertoppskänsla för när du ska säga vad och när det är läge att bara lyssna.
Ledarskap
Hur bra tycker du vi varit på att digitalisera koncernen?
– Förvaltningsbolaget har vuxit ganska mycket under en kortare tidsperiod och där har inte riktigt det digitala hängt med kring våra bitar. Jag är den första att välkomna de digitaliserings-satsningar som pågår just nu.
Vem har du lärt dig mest av hittills i koncernen?
– Mitt team har lärt mig allt om koncernens uppbyggnad och vad vi jobbar med på Einar Mattsson. Joakim Attevall, chefen för Fastighetsdrift, har gett mig mycket i form av hur det fungerar rent inofficiellt, vad som sitter i väggarna, och Christina Eriksson, HR-specialist, är alltid ett bra bollplank.
Vad är ett bra ledarskap för dig?
–Ett bra ledarskap för mig är någon som anpassar sig efter sina olika medarbetares behov. Vad som passar en behöver inte alltid passa en annan. Personligen vill jag ha en ledare som är närvarande när jag behöver hjälp och som kan ta rollen av lyssnare när jag behöver.
Hur bygger man tillit som ledare?
– Genom att finnas där och hålla vad man lovar. Det finns inga genvägar utan man behöver bara göra det om och om igen.
Vad driver dig? Har du någon livsfilosofi eller finns någon yrkesmässig händelse som präglar dina val och värderingar?
– Jag drivs av människor och relationer, jag vill att alla runt mig ska ha det bra.
Hur ser ditt ledarskap ut om tio år? Vad har förändrats från idag?
– Om 10 år har jag behållit mitt relationsinriktade ledarskap och vidareutvecklat min förmåga att läsa av vad varje enskild person behöver för stöd.
Vilka egenskaper bör en person ha som leder andra?
– Många! Man behöver ha en förmåga att agera rätt i stressiga situationer, du behöver vara flexibel och tillgänglig. Lyhörd och respektfull är ytterligare två oerhört viktiga egenskaper.
Vem har varit din bästa chef hittills?
– Jag har haft förmånen att ha många bra chefer som utvecklat mig på olika sätt. Min första chef på Veolia, Isabelle, gav mig chansen utan tidigare erfarenhet av personalansvar. Hon blev som en mentor under den tiden.
Vilken kund hjälper man snabbast, den artige som står längre bak, tyst och väntar på sin tur eller den fräcke som stör alla och trängt sig fram och skapar oreda?
– Det beror såklart lite på situationen och vad den fräcke har för ärende. Är det ett ärende som verkligen är akut så får man hjälpa den personen först. Annars är det att vänta på sin tur som gäller.
Står man ofta inför liknande dilemman när man jobbar med service?
– Ja, varje dag. Det är inte så konstigt egentligen. Du kan tänka dig själv när du ringer in och ska göra en felanmälan om sin bostad. Det kanske är höst och kallt i lägenheten eftersom värmen inte kommit igång riktigt ännu. Det är såklart påfrestande och jag vet ju då inte att det kanske har ringt in 20 personer innan mig med samma problem. Driftsteknikerna har ställt in värmen korrekt i husen, men det tar tid för stora fastigheter att hantera temperaturskiftningarna. Så vi frågar alltid vad det är för temperatur, om elementen är varma på ovansidan och säkerställer att man inte har möbler eller tjocka gardiner framför elementen. Är det för låg temperatur gör vi direkt en felanmälan, så att en tekniker kommer ut och felsöker.
Om man som du jobbat med service åt och kring både kunder, sina medarbetare och andra kollegor under en dag. Orkar man träffa sina vänner på kvällen då?
– Ja. Jag bestämde för länge sedan att jag inte ska mixa mitt privatliv med mitt arbetsliv. Jag klär på mig min yrkesroll på morgonen och tar av den när jag går från jobbet. Självklart är jag fortfarande samma person och kan både vara personlig på jobbet och prata om jobbet hemma, men det är så jag hanterar att kunna släppa dagen och ägna mig åt min familj eller mina vänner istället. Det har varit speciellt nyttigt nu det senaste året med Covid-19 då det blivit mycket hemarbete, det hade varit lätt att fastna i en både-och-värld annars.
Att vara en bra rekryterare är svårt. Hur tänker du när du anställer?
– Jag försöker att mixa rationellt tänkande med magkänsla. Det ska vara en person som både kommer klara av arbetet och passa bra in i gruppen. Rätt inställning och personlighet är minst lika viktigt som erfarenheter och kompetens. Det praktiska i arbetet kan man alltid lära sig men inställningen behöver du ha från början.
Livet
Vad har du för intressen?
– Mitt största fritidsintresse är egentligen träning. Jag gillar att utmana mig själv på olika sätt. Jag bokar lopp som ska springas, åkas, cyklas etcetera och sedan träna för att kunna genomföra dem. Jag bokade Tjejvasan utan att ha stått på ett par längdskidor någonsin, och tänkte att ”det är lugnt, det klarar jag”. Det gjorde jag också, men nästa gång ska jag nog ha lite mer grundteknik innan jag bokar ... Nu har jag fått barn och det är svårt att hinna med livet och träningen, så det blir ett mål i sig att träna för att orka vardagen.
Du har deltagit i Tough Viking (ett hinderbane-lopp). Vad är det för tävling och vad är det som är så lockande och fängslande med den tävlingsformen?
– Ja, det är en rolig historia. Det var min vän Caroline Ferbus-Maars som hade bokat in sig och sin man på loppet. Hennes man blev sjuk så någon dag innan frågade hon om jag ville springa med henne istället. Det var i en period då jag inte hade tränat så mycket så jag var ganska nervös, men jag tänkte att ”jaja, det ska nog gå bra” och körde ändå. Det var bland det roligaste jag gjort i träningsväg, men också bland det tuffaste.
Hur motionerar du i veckorna? Är årets Tough Viking alltid ditt träningsmål?
– Just nu är det ungefär noll och ingenting då jag är gravid. Annars så försöker jag träna tre gånger i veckan. Exakt vad jag gör går ofta i perioder. Ibland är det roligare med styrketräning, ibland är jag inne på löpning och ibland tycker jag att det är roligast med gruppträning. Det närmsta målet är nog bara att få tillbaka en funktionell kropp efter graviditeten.
Du ska strax gå på mammaledighet? Hur har du förberett dig?
– Privat är det inte mycket mer än att vi harställt i ordning ett rum hemma. På jobbet har vi sett till att hitta en vikarie och påbörjat överlämningen.
Vilken bok har du på nattygsbordet och vad tycker du om den? Varför?
– Just nu är jag mer av en ljudboks-människa, eftersom jag aldrig hittar ro i vardagen att sätta mig och läsa. Just nu lyssnar jag på Susan Casserfelts ”Prästens lilla flicka”. Det är den första boken jag lyssnar på av henne. Den är okej, som en vanlig deckare helt enkelt. En serie jag kan rekommendera är Buthler-Öhrlunds serie om Christopher Silfverbielke, den är otroligt bra. bra!
Om du ska ta mig till ett av dina smultronställen, vad visar du mig då?
– Mitt landställe på Muskö, utan tvekan. Det är en stor och vacker sjötomt på öns södra del.
Berätta något som vi inte tror om dig.
– Jag älskar att kolla på sport. Allt från vanlig fotboll till skidor och amerikansk fotboll om det går på vettiga tider. Det bästa som finns en söndag är att fixa hemma med SVT:s Vinterstudion på tv:n i bakgrunden.
Slutligen. Om du ska ge ett tips till en 18-åring med hela arbetslivet framför sig, vad ger du för tips?
– Det du jobbar med nu kommer troligtvis inte vara det du jobbar med hela livet. Ta ett jobb där du får lära dig mycket och skaffa dig arbetslivserfarenhet. Det behöver inte vara ett ”fint” jobb direkt.
Tack, Lisa!