“Ledarskap är att ta tag i saker som kan kännas jobbiga och att sprida arbetsglädje” — fredagsporträttet med Sofia Märges
Med sin pigga uppsyn, sin varma blick och sitt leende charmar och servar den före detta sköterskan numera koncernens besökare och personal. Som gruppledare för servicecenter, med en utbildning till fastighetsförvaltare och praktik på eftermarknadsavdelningen, så har Sofia Märges en enorm kunskap i allt arbete i och kring en fastighet. Drömmarna om att bli barnmorska är därmed helt omkullkastade.
Berätta lite kort om dina yrken hittills och hur du hamnade i koncernen.
— Jag började min yrkesbana inom vården, så jag studerade till undersköterska på gymnasiet och började jobba efter det. Jag hann med hela 18 år inom olika delar av den akuta sjukvården. På äldre dagar blev jag tvungen att omskola mig och fick inspiration av en förvaltare på Einar Mattsson, Caroline Ferbus-Maars, att byta bransch helt och plugga till fastighetsförvaltare. Jag fick min första LIA-praktik (Lärande I Arbetet-praktik som finns på yrkesutbildningar) här på Einar Mattssons fastighetsförvaltningsbolag och fick efter praktiken möjligheten att fortsätta här. Just nu i rollen som gruppledare på servicecenter.
Du har en bakgrund i vården. Hur har du nytta av de erfarenheterna i ditt nuvarande jobb?
— Ja, absolut, vården handlar mycket om att se och lyssna på människor och att ibland kunna läsa emellan raderna. Det har jag jättestor nytta av nu. Att vara flexibel och att snabbt behöva lösa ett problem på stående fot är något jag har övat på en hel del. Det behövs även i ett servicecenter.
När hörde du första gången talas om Einar Mattsson?
— Det var också genom Caroline (se ovan) och det talades en del om Einar Mattsson på fastighetsförvaltningsutbildningen. Jag gick på Newton, samma skola som en del andra förvaltare gått på.
Vilka är dina starkaste intryck om företaget så här långt?
— Jag uppskattar familjekänslan väldigt mycket. Den upplever jag här varje dag. Alla hälsar på varandra oavsett titel och jag känner att jag kan fråga alla om hjälp. Det tycker jag är väldigt viktigt och säger en hel del om känslan här.
Vad hade du för yrkesdrömmar som barn?
— När jag var liten så ville jag bli barnmorska, för då skulle jag få vara kring bäbisar hela tiden. Ha haa ...
Många drivs av någon revansch i livet. Har du någon sådan?
— Jag har nog ingen direkt revansch som jag kan komma på, men jag har får kämpa mycket i livet. Det driver mig framåt och har gjort mig till den människa som jag är idag.
Ditt jobb handlar massor om relationer. Vilken är din viktigaste relation och varför?
— Detta var svårt. Jag har så många relationer jag tycker är meningsfulla. Att jag och min chef Sophie Berglind har en bra relation känner jag är viktigt. Vi bollar många frågor med varandra för att förbättra servicecenters arbetsmiljö och arbetssätt. Där försöker vi tänka nytt och jag ifrågasätter gamla arbetssätt. Där är Sophies stöd oumbärligt.
Just nu är du gruppledare i kundservice. Vad är det viktigaste du är där?
— Jag hoppas i alla fall att jag stöttar, hjälper och svarar på frågor som mina kollegor har. Att de alltid kan komma till mig om de behöver hoppas jag att de känner.
Du är en riktig glädjespridare. Tänker du på att ditt humör smittar?
— Tack så mycket för det, det värmer att höra. Ja, jag vet att humör smittar av sig, så jag försöker verkligen alltid ha ett leende på läpparna. Det bästa jag vet är att möta någon som kanske inte har den bästa dagen och lyckas vända den personens humör. När man sedan skiljs åt så har även den personen ett leende på läpparna att “smitta” vidare.
Vem är en bra ledare och vad kännetecknar ett gott ledarskap?
— Jag tycker bland andra att Vesa Palomaa är en bra ledare. Han var min handledare och chef när jag praktiserade på eftermarknadsavdelningen. Han har de egenskaper en bra ledare ska ha; att vara lyhörd, vara närvarande, inge trygghet, hålla vad man lovar, våga säga nej, ta tag i saker som kan kännas jobbiga och att sprida arbetsglädje. De här egenskaperna eftersträvar jag och hoppas att jag visar upp dem i min roll.
Vem ser du upp till yrkesmässigt?
— Inom den roll jag har nu så ser jag upp till min chef Sophie Berglind som jag nämnde tidigare. Hon har jobbat länge, jobbat i alla positioner inom servicecenter och är otroligt kunnig och kompetent. Det finns inga frågor hon inte kan svara på. Det uppskattar jag verkligen.
Vad tycker du om att Einar Mattsson har konst vid sina fastigheter?
— Jag tycker att det är väldigt bra, det visar att vi är stolta över våra fastigheter oavsett var de ligger. Att alla ska ha tillgång till kultur och att vi vill väcka en tanke eller känsla hos våra boende.
Hur ser en favoritlördag ut för dig?
— Först så har jag fått sova ut sen äter jag en god frukost med min sambo Valle. Därefter promenerar vi eller så åker vi in till stan och bara spatserar runt. Kvällen avrundas med att vi äter middag med vänner.
Vilken bok har du på nattygsbordet eller på läsplatta/ljudbok?
— Just nu har jag inget av det. Jag är en periodare när det kommer till böcker. Den sista boken jag läste var Lars Keplers “Spegelmannen”. Jag har läst alla deras böcker och gillar dem verkligen. (Lars Kepler är pseudonym för det svenska författarparet Alexandra och Alexander Ahndoril.)
Har du något bra boktips, podd- film-, eller serietips att dela med dig av?
— Jag är verkligen en film- och serieslukare och gillar allt ifrån dokumentärer till skräck. Nu vill jag verkligen rekommendera “The Handmaid´s Tale”.
Avslutningsvis, är det något du kan berätta om dig själv som få vet om?
— Jag gillar arkitektur, byggnader och kanske lite otippat, så fascineras jag oerhört av just hustak.