Einar Mattsson ett av årets bästa employer branding-företag
Under nästa år tävlar Einar Mattsson tillsammans med åtta andra bolag för att bli "årets employer branding-företag". Två av företagen kommer från fastighetsbranschen – Einar Mattsson och Hemsö.
I en bilaga som skickas ut med Dagens Industri i december uppmärksammas alla de 56 arbetsgivare som gjort uppmärksammade insatser för att attrahera dagens unga talanger.
HR-chef Lena Lind och kommunikationschef Ewelina Holm är intervjuade.
Vad är orsaken till att just Einar Mattsson nominerats?
– Vi pratar inte bara om våra värderingar, vi omsätter dem också i praktiken. Vi jobbar långsiktigt och kontinuerligt med att bygga varumärket och därmed stoltheten inifrån, säger Lena.
– Vi uppmärksammar och lyfter fram det våra medarbetare gör bra i sin vardag, och låter även andra uppmärksamma vardagens små stordåd. Det bygger också stolthet, svarar Ewelina.
Nytt sätt att få feedback från medarbetare
HR-chef Lena Lind jobbar nu med att introducera det nya medarbetarundersöknings-verktyget som ska användas 2020.
– Tidigare har det varit ett mer omfattande frågebatteri till alla medarbetare en gång om året. Nu ska snabba och korta pulsmätningar ske oftare, så att cheferna snabbare hinner analysera och agera om någon kurva börja peka åt fel håll kring arbetsmiljö, trivsel och arbetsglädje.
Familjeföretag i tredje generationen
Syskonen Stefan, Anders och Kristina Ränk, barnbarnen till Einar, äger idag familjekoncernen.
– Vi har en stor och bred verksamhet, och jobbar systematiskt med att behålla den familjära känslan i koncernen. Allt började med byggmästaren Einar Mattsson. Hans värderingar är fortfarande våra värderingar; omtänksamhet, engagemang och framåtanda. Nästa kapitel ska vara det bästa i Einar Mattssons och stadens historia, avslutar Ewelina.